Pages

Wednesday, September 22, 2010

Kini "S" Kembali


   Assalamu’alaikum w.b.t.Salam dan selawat keatas Rasul junjungan Nabi Muhamad s.a.w. Alhamdulillah dengan penuh rasa nikmat dan syukur kerana kita masih lagi diberi kesempatan untuk menyambut bulan Syawal yang diraikan.

   Ramadhan kembali melabuhkan tirainya dan kini Syawal pula menjelma. Bulan Syawal merupakan bulan kemenangan (al- fath) setelah sebulan kita mengharungi badai demi menahan diri daripada lapar dan dahaga. Malah secara kkonseptualnya kita menahan diri daripada melakukan perkara – perkara maksiat dan lagha (sis- sia).

   Di Malaysia secara khususnya menyambut bulan Syawal dengan penuh meriah. Malah bulan Syawal bukan sahaja disambut oleh orang Muslim tetapi disambut jjuga oleh orang bukan Muslim. Tidak lengkap sekiranya Syawal disambut tanpa baju raya yang baru, kasut baru, perabot baru dan segala baru belaka. Bagi kanak – kanak, mereka akan merasai suasana hari raya Aidilfitri itu dengan pemeberian duit raya yang sudah menjadi adat dikalangan orang Melayu.

   Tidak mustahil jika ada diantara kita yang sanggup berbelanja lebih daripada kemampuan biasa demi membuat persiapan Aidilfitri. Tidak salah untuk berbelanja tetapi adalah dilarang dalam Islam untuk melakukan pembaziran. Membazir adalah perkara yang tidak disukai oleh Allah kerana menyerupai perbuatan syaitan. Berbelanjalah dengan berhemah agar tidak mendatangkan kemudaratan dikemudian hari. 

   Mengimbas kembali cara Nabi Muhamad s.a.w menyambut hari raya Aidilfitri . terdapat beberapa amalan yang dilakukan oleh Baginda. Antaranya ialah:

1.       Bertakbir pada 1 Syawal ketika terlihatnya hila(anak bulan) sehinggalah sampai kemuncaknya iaitu hari raya. Firman Allah bermaksud :


“Supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur.” (Al-Baqarah : 185)
2.       Lafaz ucapan Hari Raya Aidilfitri. Umat Islam di Malaysia akan mengucapkan ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri. Sebagaimana yang diceritakan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani yang dinukilkan daripada Jubair bin Nufair ra dalam Kitab Fath Al-Bari :
 
3.       “Apabila para sahabat Rasulullah saw bertemu di hari raya, sebahagian mereka mengucapkan kepada yang lain ‘taqabbalullah minna waminka’ (Semoga Allah menerima amalan kami dan amalanmu).”

3.    Sunat mandi pagi Hari Raya. Adalah disunatkan untuk mandi pagi hari raya sebelum berangkat ke masjid menunaikan solat sunat.
 
4.    Solat Sunat Aidilfitri.Di antara syiar yang palin utama dalam menyambut Aidilfitri adalah perlakasanaan solat Aidilfitri sebanyak 2 rakaat oleh seluruh umat Islam. Ibn Abbas ra berkata :
 
“Rasulullah s.a.w telah keluar pada hari raya Aidilfitri kemudian terus mengerjakan solat hari raya 
sebanyak dua rakaat. Baginda tidak melakukan sebarang solat sebelumnya dan sesudahnya.” 
(Riwayat al-Bukhari)

Jika kita melakukannya kita akn mendapat pahala sunnah atau oahala menghidupkan amalan Baginda.Semoga kita tergolong dalam golongan tersebut.

p/s: Bilalah nak buat open house untuk sahabat - sahabat nih..hm..


Sunday, September 19, 2010

Hari ini Aku Menangis

Ya Allahu Ya Rabbi.Salam dan selawat keatas Rasul junjungan.Salam'alakum buat muslimin dan muslimat yang dikasihi sekalian.Alhamdulillah masih lagi ana mampu untuk gagahkan jari jemari ini untuk menulis blog lagi.

Syukur ke Hadrat Ilahi kerana pada bulan Syawal yang mulia ini dapat ana raikan bersama keluarga dan saudara mara yang tercinta. Masih lagi dalam suasana Aidilfitri, tidak puttus - putus rasanya menerima kunjungan daripada saudara mara yang dekat mahupun jauh.Syukran ana ucapkan juga pada sahabat andai yang sudi menziarahi ana sekeluarga. Dalam kita berseronok menikmati hari raya, jangan lupa akan saudara seIslam kita yang kesusahan.Doa adalah senjata.Sentiasalah berdoa untuk kesejahteraan mereka.Tidak lupa juga muhasabah diri sendiri.Untuk menghadapi hari - hari akan datang..Insha Allah.

Kisah bermula.............

********************************************

Aku melangkahkan kaki ke bilik air. Pili air dibuka untuk aku menadahkan tangan. Lafaz bismillah menjadi pembuka segala amalan yang aku mulakan. Rasa damai menggamit setiap anggota wudhu' ku. Usai saja berwudhu', aku menghamparkan tikar sejadah.Bersedia untuk menunaikan solat Zohor.

Hati aku tiba - tiba rasa sayu.Sayu yang amat sangat.Entah kenapa perasaan itu singgah dilubuk hatiku.Sebaik saja takbir diangkat, serta mata air mataku jatuh mengalir dengan derasnya.Ya Allah, aku berasa bersalah..
Ampunkanlah aku..

Usai solat, aku menadah tangan pada Yang Esa. DIAlah kekasihku ketika aku susah, senang.Tak kira ketika aku sedih, resah, takut kerana DIA sentiasa bersamaku. Aku tidak dapat menahan air mataku untuk berhenti.
Setiap butir air mataku yang jatuh itu ibarat setiap perlakuan yang aku lakukan sama ada yang baik atau buruk.Aku muhasabah semula apa yang selama ini telah aku lakukan.

Kadang - kadang aku tidak mampu untuk mengelak daripada keadaan.Hanya berbekalkan IMAN dan TAQWA sahaja merupakan perisai diriku.




Tiba - tiba aku terkenang akan ayah, ibu, akak, adik - beradikku yang lain. Rasa sayang yang amat akhir terlerai dengan dibuktikan aku menangis petang itu. Semoga Allah merahmati mereka. Sunyi rasanya hati ini bila semua meninggalkan aku sendirian.Kami berpisah sementara untuk berjuang bagi mencapai cita  - cita masing - masing.Insha Allah, moga kami semua menjado anak yang soleh dan solehah.Kau kabulkanlah doaku Ya Allah..

Ya Allah, semoga hatiku tenang menghadapi kehidupan ini.Tabahkanlah hatiku...ameen..

************************************************

p/s:semoga menjadi anak yang solehah dan pejuang sejati.

Saturday, September 4, 2010

Saujana nan Dihati


Assalamu'alaikum w.b.t kepada muslimin muslimat yang dirahmati Allah sekalian.Salam dan selawat keatas Rasul junjungan Nabi Muhamad s.a.w.

Syukur ke hadrat Ilahi masih lagi diberi peluang untuk menyambung nafas yang sentiasa mengalir mencari tempat hembusan. Sampai sudah di rumah sejak semalam secara rasmi.Ini dikira waktu yang terbaik buat ana bersama keluarga.kalau tak susah nak lekat kat rumah.

Semalam ana berkesempatan berbuka puasa di rumah Menteri Besar Johor, Dato' Abdul Ghani Othman bersama Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Najib bin Tun Razak di Saujana(nama kediaman beliau). Ada beberapa orang rakan yang mengikuti untuk berbuka puasa antaranya ialah Abang Zaki, Abang Ariff dan Asrol selaku anak Johor.Ana pun anak Johor juga.

 
Isteri kepada Menteri Besar Johor

Kami sampai saja di Saujana sudah masuk waktu Asar.Para hadirin solat secara berjemaah.Cantik rumah MB ye!Usai solat diadakan Majlis Khatam Al-Quran.Ana duduk bersama dengan makcik - makcik daripada Pasir Gudang.Nasib baik bawa tafsir, adalah juga benda yang nak dilakukan waktu lapang.

Baru ana perasan yang kebanyakan hadir adalah golongan veteran, makcik dan pakcik yang sudah berumur.Hehe..segan pun ada.Nak buat macam mana ek.

Selesai majlis khatam, kami dijemput ke tempat berbuka puasa.Antara menunya ialah bubur lambuk, kurma, puding, karipap dan air.Ana rasa bubur lambuk TSP lagi sedap.Bukan nak komen tapi dah rasanya camtu.
Macam -macam kerenah ana lihat telatah makcik - makcik nih.

Apa yang ana lihat, makcik-makcik makan dengan cepat supaya dapat 'tapau' makanan untuk dibawa balik.Boleh bawa makan untuk sahur bersama keluarga.Memang nampak baik niat tu tapi tak sopan pada ana.Seharusnya hormat dulu orang yang sedang makan atau menjamu selera dulu.Kemudian bila sudah makan nak ambil ke nak bungkus ke, bungkuslah banyak mana pun.  

 

Teringat ana akan pesanan daripada ustazah ana masa sekolah dulu.Ustazah pernah berpesan antara keberkatan dalam hidup lihat bagaimana hasil rezeki yang kita perolehi.Contohnya macam kes tadi yang ana cerita. Asalnya makanan yang disediakan adalah untuk para tetamu yang dijemput hadir ke majlis berbuka puasa tersebut. Seandainya ingin membawa balik makanan minta izin dulu tuan empunya diri.

Memang nampak macam kolot tapi kalau direnungkan balik itulah hakikatnya. Berkat tak makanan tu?Terpulang pada anda untuk menjawabnya.Semuanya terletak pada yang kuasa.Begitu juga bab solat.Usai makan sahaja ramai yang pulang.Dan jumlah makmum makin berkurang selepas solat Isyak.Hm..termasuklah diantara kami..Adus!

Muhasabah diri apa yang telah kita lakukan sepanjang hari.Tunjuklah contoh dan qudwah yang baik pada anak-anak.

p/s:Masakan dari ibu sentiasa dikenang kerna 'air tangan' ibu itu mengalir bersama dengan persaan kasih sayang.Lalu lihatlah kesannya pada anak-anak dan suami serta keluarga.=D

Friday, September 3, 2010

Kemenangan Bakal Menjelma

Astagfirullah hal'azim...Mengucap panjang ana.Banyak rasanya perkara lagha yang ana dah lakukan.Serta banyak perlakuan yang mungkin menyinggung perasaan sahabat - sahabat khususnya my family.Maaf dipinta daripada ana.

Kini kita berakhir di fasa terakhir Ramadhan.Alangkah indahnya siapa yang dapat mengecapi lailatul qadr itu.Mungkin ada kelebihan untuk mereka dan ada kekangan sesetengah daripadanya.Apa - apa pun doa sentiasa dipanjatkan agar sentiasa diterima dan diperkenan olehNya.

Acap kali kita asyik berfikir akan penghujung Ramadhan tanpa terdetik akan apa yang kita peroleh sepanjang bulan mulia ini.Aduhai manusia...!Sedarilah apa yang engkau fikirkan.Jadilah pemburu di fasa terakhir malam yang penuh bermakna.Renung kembali apa yang telah kita lakukan sepanjang syahru Ramadhan ini.

***************************************************


SUNYI TANPA DIA

Suasana di kampus kembali sepi.Maklumlah ramai student dah balik kampung.Berbalik kepada suasana pejabat MPMUTM.Hm..lagi sunyi tanpa DIA.Siapa DIA?hehehe..SAYAlah..
Tanpa saya suasana takkan ceria melainkan ada orang yang take part(perasan lOrh).

Semua orang balik kampung jauh.Tahun ni saya balik kampung dekat je.Sebabnya rumahku syurgaku dekat.Jimat minyak.Tahun depan akan merantau dan bakal merasai suasana balik kampung jauh - jauh.Rasanya macam nak naik bas, tak nak naik belOn!

Sepanjang ditaklif sebagai pimpinan, mungkin tanpa sedar saya telah melakukan kesalahan yang pelbagai.Jadi ingin memohon maaf kepada semua saf pimpinan MPM.Kepada MPM moga kepulangan anda  memberikan 1001 makna kepada keluarga dan berbaktilah kepada mereka walaupun sekejap.

Naik cuti nanti jemput datang rumah!

video

*********************************************

p/s: Hm,,walaupun rumah dekat ana jarang balik rumah.Sedih..