Pages

Wednesday, September 22, 2010

Kini "S" Kembali


   Assalamu’alaikum w.b.t.Salam dan selawat keatas Rasul junjungan Nabi Muhamad s.a.w. Alhamdulillah dengan penuh rasa nikmat dan syukur kerana kita masih lagi diberi kesempatan untuk menyambut bulan Syawal yang diraikan.

   Ramadhan kembali melabuhkan tirainya dan kini Syawal pula menjelma. Bulan Syawal merupakan bulan kemenangan (al- fath) setelah sebulan kita mengharungi badai demi menahan diri daripada lapar dan dahaga. Malah secara kkonseptualnya kita menahan diri daripada melakukan perkara – perkara maksiat dan lagha (sis- sia).

   Di Malaysia secara khususnya menyambut bulan Syawal dengan penuh meriah. Malah bulan Syawal bukan sahaja disambut oleh orang Muslim tetapi disambut jjuga oleh orang bukan Muslim. Tidak lengkap sekiranya Syawal disambut tanpa baju raya yang baru, kasut baru, perabot baru dan segala baru belaka. Bagi kanak – kanak, mereka akan merasai suasana hari raya Aidilfitri itu dengan pemeberian duit raya yang sudah menjadi adat dikalangan orang Melayu.

   Tidak mustahil jika ada diantara kita yang sanggup berbelanja lebih daripada kemampuan biasa demi membuat persiapan Aidilfitri. Tidak salah untuk berbelanja tetapi adalah dilarang dalam Islam untuk melakukan pembaziran. Membazir adalah perkara yang tidak disukai oleh Allah kerana menyerupai perbuatan syaitan. Berbelanjalah dengan berhemah agar tidak mendatangkan kemudaratan dikemudian hari. 

   Mengimbas kembali cara Nabi Muhamad s.a.w menyambut hari raya Aidilfitri . terdapat beberapa amalan yang dilakukan oleh Baginda. Antaranya ialah:

1.       Bertakbir pada 1 Syawal ketika terlihatnya hila(anak bulan) sehinggalah sampai kemuncaknya iaitu hari raya. Firman Allah bermaksud :


“Supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur.” (Al-Baqarah : 185)
2.       Lafaz ucapan Hari Raya Aidilfitri. Umat Islam di Malaysia akan mengucapkan ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri. Sebagaimana yang diceritakan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani yang dinukilkan daripada Jubair bin Nufair ra dalam Kitab Fath Al-Bari :
 
3.       “Apabila para sahabat Rasulullah saw bertemu di hari raya, sebahagian mereka mengucapkan kepada yang lain ‘taqabbalullah minna waminka’ (Semoga Allah menerima amalan kami dan amalanmu).”

3.    Sunat mandi pagi Hari Raya. Adalah disunatkan untuk mandi pagi hari raya sebelum berangkat ke masjid menunaikan solat sunat.
 
4.    Solat Sunat Aidilfitri.Di antara syiar yang palin utama dalam menyambut Aidilfitri adalah perlakasanaan solat Aidilfitri sebanyak 2 rakaat oleh seluruh umat Islam. Ibn Abbas ra berkata :
 
“Rasulullah s.a.w telah keluar pada hari raya Aidilfitri kemudian terus mengerjakan solat hari raya 
sebanyak dua rakaat. Baginda tidak melakukan sebarang solat sebelumnya dan sesudahnya.” 
(Riwayat al-Bukhari)

Jika kita melakukannya kita akn mendapat pahala sunnah atau oahala menghidupkan amalan Baginda.Semoga kita tergolong dalam golongan tersebut.

p/s: Bilalah nak buat open house untuk sahabat - sahabat nih..hm..


0 comments:

Post a Comment