Pages

Saturday, September 4, 2010

Saujana nan Dihati


Assalamu'alaikum w.b.t kepada muslimin muslimat yang dirahmati Allah sekalian.Salam dan selawat keatas Rasul junjungan Nabi Muhamad s.a.w.

Syukur ke hadrat Ilahi masih lagi diberi peluang untuk menyambung nafas yang sentiasa mengalir mencari tempat hembusan. Sampai sudah di rumah sejak semalam secara rasmi.Ini dikira waktu yang terbaik buat ana bersama keluarga.kalau tak susah nak lekat kat rumah.

Semalam ana berkesempatan berbuka puasa di rumah Menteri Besar Johor, Dato' Abdul Ghani Othman bersama Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Najib bin Tun Razak di Saujana(nama kediaman beliau). Ada beberapa orang rakan yang mengikuti untuk berbuka puasa antaranya ialah Abang Zaki, Abang Ariff dan Asrol selaku anak Johor.Ana pun anak Johor juga.

 
Isteri kepada Menteri Besar Johor

Kami sampai saja di Saujana sudah masuk waktu Asar.Para hadirin solat secara berjemaah.Cantik rumah MB ye!Usai solat diadakan Majlis Khatam Al-Quran.Ana duduk bersama dengan makcik - makcik daripada Pasir Gudang.Nasib baik bawa tafsir, adalah juga benda yang nak dilakukan waktu lapang.

Baru ana perasan yang kebanyakan hadir adalah golongan veteran, makcik dan pakcik yang sudah berumur.Hehe..segan pun ada.Nak buat macam mana ek.

Selesai majlis khatam, kami dijemput ke tempat berbuka puasa.Antara menunya ialah bubur lambuk, kurma, puding, karipap dan air.Ana rasa bubur lambuk TSP lagi sedap.Bukan nak komen tapi dah rasanya camtu.
Macam -macam kerenah ana lihat telatah makcik - makcik nih.

Apa yang ana lihat, makcik-makcik makan dengan cepat supaya dapat 'tapau' makanan untuk dibawa balik.Boleh bawa makan untuk sahur bersama keluarga.Memang nampak baik niat tu tapi tak sopan pada ana.Seharusnya hormat dulu orang yang sedang makan atau menjamu selera dulu.Kemudian bila sudah makan nak ambil ke nak bungkus ke, bungkuslah banyak mana pun.  

 

Teringat ana akan pesanan daripada ustazah ana masa sekolah dulu.Ustazah pernah berpesan antara keberkatan dalam hidup lihat bagaimana hasil rezeki yang kita perolehi.Contohnya macam kes tadi yang ana cerita. Asalnya makanan yang disediakan adalah untuk para tetamu yang dijemput hadir ke majlis berbuka puasa tersebut. Seandainya ingin membawa balik makanan minta izin dulu tuan empunya diri.

Memang nampak macam kolot tapi kalau direnungkan balik itulah hakikatnya. Berkat tak makanan tu?Terpulang pada anda untuk menjawabnya.Semuanya terletak pada yang kuasa.Begitu juga bab solat.Usai makan sahaja ramai yang pulang.Dan jumlah makmum makin berkurang selepas solat Isyak.Hm..termasuklah diantara kami..Adus!

Muhasabah diri apa yang telah kita lakukan sepanjang hari.Tunjuklah contoh dan qudwah yang baik pada anak-anak.

p/s:Masakan dari ibu sentiasa dikenang kerna 'air tangan' ibu itu mengalir bersama dengan persaan kasih sayang.Lalu lihatlah kesannya pada anak-anak dan suami serta keluarga.=D

0 comments:

Post a Comment